Pkilpon pyörähistoria

PKILPON PYÖRÄHISTORIA

Eka pyörä oli mopo. Tunturi Sport vm. -66 jonka ostin osina pahvilaatikoissa vuonna 1980. Ei auttanut muuta kuin kasata se ja siinä oli pakko oppia moottorista jotain. Jussi Juurikkalan tekniikan maailman jutut ja kirjat auttoivat alkuun. Penkin päällisenkin tein nerokkaasti samettihousujen lahkeesta, siinä kuin oli pitkulainen penkki. Kerran siitä syksyisessä sateessa puhkesi eturengas. Kaverin kanssa tultiin takaisin ja eihän puhjennut rengas kovin hyvin tiellä pysynyt. Kaaduin ja siitä suuttuneena lykkäsin mopon ojan pohjalle ja myin veljelleni heti kun pääsin kotiin.

Seuraava mopo oli legendaarinen Honda Monkey. Se kun vielä olis tallessa.

Oli mulla mahdollisuus enskahommiin kun ostin 18 vuotiaana kaksitahtisen 500 kuutioisen krossin, oliko se nyt Yamaha tai Honda. Se kaatui siihen kun ei ollut kärryä jolla pyörää olisi voinut kuskata mihinkään. Niin ja kävin myös ostoaikeissa ajamalla 3 pyttyistä kaks tahti Kawasakia. Se oli tosi tehokas, keulat nousi pystyyn helposti kiihdytyksessä vielä kolmosvaiheella. En kuitenkaan sitä ostanut.

Tämän jälkeen pidempi tauko ja vuonna 2009 aloitin varsinaisen harrastuksen. Pitihän se pyörä saada 44 vuotiaana ettei kukaan pääse myöhemmin puhumaan viidenkympin villityksestä. Tämä pyörä oli pikkuveljeltäni ostettu Yamaha XT 350 vm -85.

Tämä oli hauska pyörä. Siinä oli vikana irtoileva venttiilin ohjuri joka aina välillä seilaillessaan päästi hirmuiset sininiset savut pakoputkesta. Oulun moottorikonekorjaamo sorvasi siihen uuden ohjurin Suzuki 350 ohjurista. Alusta oli pehmeä, varsinainen metsien cadillac. Ei muuten mutta jousituksen puolesta vaan 🙂

Tätä korjausta odotellessa piti ostaa toinen pyörä rinnalle.

Transalppi -89 . Luotettava pyörä mutta alustaltaan ei kovin mairitteleva. Tosin keula parani huomattavasti kun tein siihen keulaputkiin perushuollon. Eipä olleet puslat, stefat eikä öljyt varmaan kertaakaan tuossa vaihdettu.

Tällä kun en oikein metsäpoluilla oppinut ajamaan ostin seuraavaksi tälläisen.

Honda XR600R vuosimallia 1992. Tämähän se kunnon patarauta enska oli. Ei akkua eikä starttia vaan miehekkäästi polkaisemalla tämä lähti yleensä ekalla käyntiin. Vaihdoin siihen suoravetokaasarin, Mikuni TM40:n. Myös tuunailin sähköja 200W Ricky Statorin staattorilla, paremmat valot ja ledivilkut. Tällä tuli myös käytyä Uraalla useampi kerta sekä aloitettua talviajelut. Talviralli 2013 Janin ja 2014 myös muiden Kuraukkojen kanssa. Tämä pyörä oli sittemmin Tepillä.

Seuraavaksi innostuin isosta Gessusta foorumilta PekkaVee:n kirjoituksista . 1100 Oil Head jonka tuotatin Belgiasta.

Tällä pyörällä sitten enempi tuli ajettua Kuraukkojen kanssa, Venäjällä ja Norjassa. Ei tässä koskaa mitään isompaa korjattavaa ollut. Ainoa oli bensaletkun irtoaminen Norjan reissulla. Osa maksoi 0,85e EMC:llä. Halvin BMW osa ikinä.

Sitten iski 800gs kuume. Kohtalaisen uuden 2011 mallin kasigessun ostin Motormannilta.

Tälläkin monet Kuraukkoreissut on tullut reissattua. Tein myös kaksi 3 viikon euroopan reissua.

Tuunasin kasigessua aikalailla. Parempi penkki, Xenon valot, Touratech iskarit, recluse kytkin, AF-Xied palikka stumppailun vähentämiseksi.. vaikka siinä oli jo valmiiksi lähes koko Touratech kataloogi. Tässä oli nuo iskarit heikot. Alkuperöinen takaiskari alkoi vuotaa öljyä.

Samaan aikaan mulla oli Husaberggi FE450, joka oli downgraidattu 400:ksi. Tämä oli ensimmäinen pyörä jolla opin kunnolla ajamaan pehmeässä hiekassa.

Husaberggi oli hyvä ja hauska.

Sitten alkoi taas tulla ikävä isoa gessua. Ostaa paukautin ihan uuden R1200GSAn. Tällä tuli käytyä Kuraukkojen kanssa Venäjällä ja kolme euroopan reissua. 40 000 mittariin neljässä vuodessa. Hyvä pyörä mutta tässäkin iskarit ei ole oikein parhaat. Heti Venäjän reissun jälkeen etuiskari alkoi vuotaa öljyä. Sen sai onneksi takuuseen. Muuten kyllä pommin varma. En edes viitsi luetella niitä Touratech/Wunderlich kamaa jota tähän ostin.

Samoihin aikoihin päivitin pikkupyörän Husqvarna FE450:n. Siinä vasta huippupyörä maastossa ajeluun!. Tuntuu että aivan liian helppo ajaa 🙂 Tämä on minulla vieläkin

Nyt minulla on uusi BMW R1250GSA. Siinä on yllättävän paljon parempi ja jämäkämpi alusta kuin vanhassa vesigessussa.

On mulla ollut ja on muitakin pyöriä. Nämä on tällä hetkellä BMW K100RS 1985, Yamaha FJ1200 1992, Yamaha Virago 535 -88, Motoguzzi California III 1989, BMW R1250GSA, Husqvarna FE450 -16. Virago ja FJ työkaverin kanssa yhteisomistuksessa.