TeemuMoin pyörähistoria

Joskus kaukana nuoruudessa oli ensimmäisenä moottoroituna ajopelinä vihreä pappatunturi, luottopeli kylillä kulkuun kesät talvet. Minä kuulun kuitenkin siihen ikäluokkaan jolle ei sitten A-korttia annettu automaattisesti, vaan sen eteen piti tehdä vähän töitä. Ja milleniumin jälkeen alkoi homma eskaloitua, kun 30v lahjaksi tuli korttiin iso A lisää. Sen jälkeen itse mopon osto jäi vielä odottamaan useammaksi vuodeksi. Foorumia tuli luettua anonyymisti ja lopulta 2011 vihdoin ostin ensimmäisen ATn ja liityin foorumillekin. Samana kesänä sitten lähdin mukaan myös ensimmäiselle surautukselle, jota Oulunsalon shelliltä lähti vetämään Totti ja ensikosketus kuraukkoihin oli syntynyt.

Kerran kun päätyy johonkin mopoon, niin tahtoo olla että sille tielle jää. Seuraavaksi mopoksi valikoitui sitten SamiVn rakentama AT, jolla oli jo hienoja reissuja takana ja muutama tuli itsekin sillä tehtyä mm. Lapin turnee 2013. Ulkomaille muuton vuoksi tämä AT jäi talliin seisomaan ja laitoin sen myyntiin. Vanha suola janottaa muillakin ja niinhän se lopulta palautui takaisin alkuperäiselle rakentajalleen 2014 kesällä.

Pieni syrjähyppy AT uskollisuuteen tuli kun ulkomailla asuessani päädyin Yamaha Teneren omistajaksi. Sorateitä en päässyt sillä koskaan kunnolla ajamaan ja niinpä kilometrejä kertyi hyvin maltillisesti. Muistoksi Yamahasta jäi myös tähän mennessä se ainoa koskaan saatu  ylinopeussakko.

Ulkomailla vielä asuessani alkoi huhut uudesta ATstä nousta keskustelupalstoille ja kauas horisonttiin oli piirtynyt kuva seuraavasta omasta moposta. Aika kului ja homma otti askeleen todellisempaan suuntaan, kun pääsin näkemään kyseisen mopon prototyyppin Tokion moottoripyöränäyttelyssä.

Kotiinpaluu tapahtui talvella 2016 ja silloin oli Suomessakin jo muutama uuden mallinen AT käytettynä tarjolla. Talven pitkinä iltoina tuli netissä surfattua kerran jos toisenkin, kunnes Espoosta haaviin tarttui yhden kesän ajettu uudempi AT, josta kaupat lyötiin lukkoon ja mopo ajettiin nollakelissä Ouluun vappuna 2017.