Pkilpon pyöränvaihto

Minulla oli edellinen pyörä..eh tai siis yksi niistä sanotaan vaikka pääpyörä…1250 Adv gessu. Pari vuotta meni että en juurikaan ajanut sillä mitä se olisi ansainnut. Pari kuraukkoreissua ja AT-ralli -22. Sehän on ihan huippupyörä ja alustaltaan sähköisine jousineen aivan huippu. Ja maantielläkin kuin juna.

Miksi siis luopua siitä ja miksi en ajanut enemmän? Jotenkin se kuitenkin tuntui “liian hyvältä” ja “liian helpolta” . Olihan siinä painoakin kyllä, mutta se ei liikkeelle lähdön jälkeen tuntunut. Mullahan on ollut neljä gessua joista kolme isoja gessuja ja vesigessujakin kaksi.

Ajattelin sitten kun en kerran aja sillä niin myyn ja ostan talliosakkeen vuokralaisineen. Pyörä meni hyvin kaupaksi järkihinnalla. Kaikki varusteetkin annoin mukaan ja renkaat. Hyvä kauppa ostajalle ja itsekin sain aikalailla mitä pyysin. Eli siis järkeilin käännetään menot tuloksi. Järkeväähän se. Mutta ei ollut pääpyörää enää ja ajelen sitten pikku hussella kuten teinkin, hyvä pyörä sekin. Helmikuussa sitten ostin talliosakkeen ja 3kk sitä pidin kunnes sitten vuokralainen lähti. Sain uuden tilalle tai itse asiassa hän halusi ostaa koko tallin ja myinkin sen sitten. Nyt oli sitten rahaa taas sijoitettavaksi, mutta mihin…kohta selviää.

Mennäämpä takaisin viime syksyyn. Olin juutubessa selannut ja katsonnut kaikki mahdolliset videot keskikokoisista (800cc) pyöristä joita olin ajatellut että ehkä ensi vuoden syksyllä sitten ostan jos ostan sellaisen ja kesä mennään pikkuhussella. At ralli alkoi lähestyä ja kuraukotkin jo vihjaili että saapa nähdä millä pyörällä se Pkilpo sinne tulee. Päätin itsepäisesti olla järkevä ja mennä Hussella, näkevätpä sitten että ei tässä mitään pyöräkuumetta oo ja järki edellä mennään. Kuinka sitten kävikään…

At-rallissahan oli kivaa ja TeemuMoi jo kuittailikin pari kertaa että ei me enää tunneta sinua, oot aina ajanut porukan perässä isolla pyörällä ja nyt menee kuin aropupu pikkupyörällä. TeemuMoi sen jo aika varhaisessa vaiheessa arvasikin minkä pyörän tulen ostamaan. Näkipä joku muka minut ajamassakin uudella Tenerellä.

Olin pyöritellyt mielessäni näitä vaihtoehtoja: Aprilia Tuareg, Suzuki V-storm 800 DE, Ducati DesertX, Yamaha Ténére 700 World Raid, Honda Transalp 750, Triumph Tiger 900 Rally Pro ja Husqvarna 901 Expedition.

Tuareg: Tämä oli vahva ehdokas jossa alustan ominaisuuksia on selvästi mietitty, mutta sen tiputti pois se että se oli ehkä liian pieni ja en oikein luottanut siihen. Uusi malli muutaman vuoden saa ehkä olla markkinoilla että tiedetään miten se oikeasti pelaa.

Yamaha: World Raidissa olisi ollut kaipaamaani Touring ominaisuuksia, mutta kuitenkin ehkä liian pieni kone. Sekä vähän ehkä yläpainoiseksi moitittu. Olen sen verran huono kuski että pyörän pitää olla painopisteeltään matala kuten Gessu.

Ducati: Hieno pyörä, mutta kallis ja varusteiltaan puutteellinen, olisiko siitä Touring käyttöön, vähän vaikutti että ei.

Transalp: Hieno kone ja kevyt, mutta alustaltaan ei vaikuttanut kovin hyvältä, lisäksi perusmalli on huonosti varusteltu.

Triumph: Varmasti laatupeli ja hieno moottori. Alustaltaan vaikutti hyvältä. Hyvän tarjouksenkin sain. Vaikutti ehkä eniten että koska kulutus on hieman suurempi kuin muissa niin toimintasäde hieman siinä ja siinä. Lisäksi hankaluuksia olisi aiheuttanut että lähin huolto Seinäjoella Oulusta käsin. Niin sitten semmoinen ärsyttävyys että ajomoodista off-road ei voi takaisin Road moodiin eikä toisinpäin ilman että pysähtyy. Lisäksi se ei muista moodia jos koneen sammuttaa tai se sammuu. Ehkä kakkosvaihtoehto Suzukin kanssa.

Suzuki: Hieno moottori, tehoa tarpeeksi, jämäkkä pyörä. Edullinen ostaa mutta kallis varustaa, Alu-laukkusarja 2700€!. Äkkiä olisi tullut kalliiksi. Sain tarjouksen, mutta eipä ollut hyvä. Painopisteestä ei ollut varmuutta eikä pyörää ollut koeajettavaksi vielä.

Husqvarna: Tässä oli kaikki valmiina että ei tartte heti varustella (kop kop…) . Lisäksi sain samoin tein hyvän tarjouksen. Hyvä alusta, tehokas, pieniruokainen kone. Painopiste alhaalla.

Kun sain rahat talliosakkeesta, kysyin samoin tein tarjouksen Hussesta ja tein kaupat seuraavana päivänä.

Rahan meno on hauskempaa kuin tulo. Järki ei voita moottoripyöräkaupoissa vaikka kuin yrittää.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *